شنبه 28 تير 1404 - 23 محرم 1447
  گروه سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

شرح وظایف پزشک خانواده – گروه سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

مدیریت خدمات ومراقبتهای بهداشتی درمانی :

1. نظارت و کنترل سرشماری مدارس ( دارای پرونده )

2. نظارت و کنترل سرشماری دانش اموزان تحت پوشش

3. انجام معاینات غربالگری دوره ای کلیه دانش آموزان تحت پوشش

4. انجام معاینات غربالگری گروه سنی نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

5. ارجاع و پیگیری خدمات تخصصی دانش آموزان و گروه سنی نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

6. مراقبت از بیماریهای خاص

7. پیگیری و نظار ت برنامه های :

- پدیکولوزیس

- طرح شیر در مدرسه

- واکسیناسیون توام

مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی

هماهنگی ، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش وارتقاء سلامت برای :

1. دانش آموزان

1. نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

2. اولیای دانش آموزان

3. اولیای مدارس

براساس نیاز سنجی ، دستور العملهای ابلاغی و وضعیت آمار و اطلاعات

4. برنامه های مروج سلامت دانش آموزان ، نوجوانان وجوانان ( مسابقات بهداشتی ، یرنامه های مشارکتی ، نمایشگاه ، کارناوال و...)

نظارت ، پیگیری وکنترل برنامه های مراقبت از عوامل محیطی موثر بر سلامت دانش آموزان در مدارس تحت پوشش

هماهنگی و جلب مشارکت شوراهای اسلامی ، مدارس و سایر ارگانها در جهت توسعه برنامه های سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

نوشته شده در   سه شنبه شانزدهم دي 1393  ساعت  10:21  
ویرایش شده در *** ساعت --
 
 پیش‌بینی استرس شغلی بر اساس سرمایه‌ روان‌شناختی و عملکرد شغلی در پرستاران بیمارستان‌های شهر کرمانشاه
دوره دهم (1398) , شماره چهارم English Article
پیشگیری از بیماریها
بیتا شلانی 1، اکرم آبباریکی 2، سعید صادقی 3،
  • تاریخ دریافت 1398/03/23
  • تاریخ پذیرش 1398/08/30
  • تاریخ انتشار 1398/10/10
زمینه و اهداف: استرس شغلی در پرستاران یکی از مسئله‌های مهم قرن حاضر است که بسیاری از تحقیقات به بررسی عواملی پرداخته‌اند که با این متغیر، در ارتباط می‌باشند. هدف این پژوهش پیش¬بینی استرس شغلی بر اساس سرمایه روان‌شناختی و عملکرد شغلی پرستاران است.

مواد و روش ها: جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی شامل تمام پرستاران شهر کرمانشاه در سال 1395 بود که تعداد 152 پرستار به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استرس شغلی استاینمتز، سرمایه روان‌شناختی، و عملکرد شغلی پاترسون استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان با کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخه‌ی 22 استفاده شد.

یافته‌ها: بین متغیرهای سرمایه‌روان‌شناختی و استرس شغلی (05/0> P) و سرمایه‌روان‌شناختی و عملکرد شغلی رابطه معنی‌دار وجود دارد (001/0>P). مدل کلی نشان داد که این دو متغیر با همدیگر قادر به پیش‌بینی استرس شغلی پرستاران می‌باشد (05/0> P) و سرمایه روان‌شناختی به تنهایی قادر به پیش بینی استرس شغلی می‌باشد (05/0< P)، در حالی‌که عملکرد شغلی به تنهایی توانایی پیش بینی¬کنندگی استرس شغلی را ندارد (05/0< P).

نتیجه‌گیری: براساس این یافته‌ها، پرستارانی که سرمایه‌روان‌شناختی غنی‌تری داشته باشند استرس کمتری را تجربه می‌کنند.


استرس شغلیپرستارانسرمایه روانشناختیعملکرد شغلیامیدتاب آوریخوش بینیخودکارآمدی
659
142