شنبه 28 تير 1404 - 23 محرم 1447
  گروه سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

شرح وظایف پزشک خانواده – گروه سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

مدیریت خدمات ومراقبتهای بهداشتی درمانی :

1. نظارت و کنترل سرشماری مدارس ( دارای پرونده )

2. نظارت و کنترل سرشماری دانش اموزان تحت پوشش

3. انجام معاینات غربالگری دوره ای کلیه دانش آموزان تحت پوشش

4. انجام معاینات غربالگری گروه سنی نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

5. ارجاع و پیگیری خدمات تخصصی دانش آموزان و گروه سنی نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

6. مراقبت از بیماریهای خاص

7. پیگیری و نظار ت برنامه های :

- پدیکولوزیس

- طرح شیر در مدرسه

- واکسیناسیون توام

مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی

هماهنگی ، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش وارتقاء سلامت برای :

1. دانش آموزان

1. نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

2. اولیای دانش آموزان

3. اولیای مدارس

براساس نیاز سنجی ، دستور العملهای ابلاغی و وضعیت آمار و اطلاعات

4. برنامه های مروج سلامت دانش آموزان ، نوجوانان وجوانان ( مسابقات بهداشتی ، یرنامه های مشارکتی ، نمایشگاه ، کارناوال و...)

نظارت ، پیگیری وکنترل برنامه های مراقبت از عوامل محیطی موثر بر سلامت دانش آموزان در مدارس تحت پوشش

هماهنگی و جلب مشارکت شوراهای اسلامی ، مدارس و سایر ارگانها در جهت توسعه برنامه های سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

نوشته شده در   سه شنبه شانزدهم دي 1393  ساعت  10:21  
ویرایش شده در *** ساعت --
 
 اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت در بهبود کیفیت زندگی و خودکارآمدی والدینی مادران کودکان اوتیستیک
دوره نهم (1397) , شماره چهارم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
راحله زمانی مزد 1، امیر گرافر 2، رضا داورنیا 3، محسن بابایی گرمخانی 4،
  • تاریخ دریافت 1397/07/08
  • تاریخ پذیرش 1397/10/13
  • تاریخ انتشار 1397/12/25
زمينه و اهداف: هدف مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت در بهبود کیفیت زندگی و خودکارآمدی والدینی مادران کودکان اوتیستیک بود.

مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود و در انجام آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، استفاده شد. جامعه این پژوهش را مادران کودکان اوتیستیک در سال 1397 تشکیل دادند، که فرزندان آنها در مرکز توان بخشی ندای عصر شهر تهران دارای پرونده بودند. 40 نفر از مادران، به شیوه هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه 20 نفره، آزمایش و مورد کنترل قرار گرفتند. ارزیابی میزان خودکارآمدی والدینی و کیفیت زندگی، از طریق پرسش نامه خودکارآمدی والدینی دومکا و همکاران و پرسش نامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی انجام شد. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه دو ساعته، در معرض درمان متمرکز بر شفقت قرار گرفتند. داده ها توسط آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و تحلیل کوواریانس چند متغیری و با بهره گیری از نرم افزار SPSS 20، تحلیل شد.

يافته ها: نتایج تفاوت معناداری را در میزان کیفیت زندگی و خودکارآمدی والدینی شرکت کنندگان گروه آزمایش و کنترل، در مرحله پس-آزمون نشان داد. نتایج، اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت در بهبود کیفیت زندگی و خودکارآمدی والدینی مادران در گروه آزمایش را، مورد-تایید قرار داد (P<0.01).

نتيجه گيري: درمان متمرکز بر شفقت به عنوان شيوه درماني جديد، احتمالا گزينه مداخله اي مناسبي در جهت کاهش مشکلات روان شناختي و افزايش سلامت روان مادران کودکان اوتیستیک، محسوب می‌شود.

خودکارآمدیکیفیت زندگیاختلال طیف اوتیسم
754
389