جمعه 27 تير 1404 - 22 محرم 1447
  گروه سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

شرح وظایف پزشک خانواده – گروه سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

مدیریت خدمات ومراقبتهای بهداشتی درمانی :

1. نظارت و کنترل سرشماری مدارس ( دارای پرونده )

2. نظارت و کنترل سرشماری دانش اموزان تحت پوشش

3. انجام معاینات غربالگری دوره ای کلیه دانش آموزان تحت پوشش

4. انجام معاینات غربالگری گروه سنی نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

5. ارجاع و پیگیری خدمات تخصصی دانش آموزان و گروه سنی نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

6. مراقبت از بیماریهای خاص

7. پیگیری و نظار ت برنامه های :

- پدیکولوزیس

- طرح شیر در مدرسه

- واکسیناسیون توام

مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی

هماهنگی ، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش وارتقاء سلامت برای :

1. دانش آموزان

1. نوجوانان و جوانان غیر دانش آموز

2. اولیای دانش آموزان

3. اولیای مدارس

براساس نیاز سنجی ، دستور العملهای ابلاغی و وضعیت آمار و اطلاعات

4. برنامه های مروج سلامت دانش آموزان ، نوجوانان وجوانان ( مسابقات بهداشتی ، یرنامه های مشارکتی ، نمایشگاه ، کارناوال و...)

نظارت ، پیگیری وکنترل برنامه های مراقبت از عوامل محیطی موثر بر سلامت دانش آموزان در مدارس تحت پوشش

هماهنگی و جلب مشارکت شوراهای اسلامی ، مدارس و سایر ارگانها در جهت توسعه برنامه های سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس

نوشته شده در   سه شنبه شانزدهم دي 1393  ساعت  10:21  
ویرایش شده در *** ساعت --
 
 بررسي حمايت اجتماعي و فعاليت فيزيکي مرتبط با محل کار معلمان زن شهرستان جلفا
دوره هشتم (1396) , شماره اول English Article
بهداشت عمومی
حبیبه صحرانورد گرگری 1، امینه صحرانورد گرگری 2، مصطفی قشلاقی 3،
  • تاریخ دریافت 1395/12/25
  • تاریخ پذیرش 1396/02/30
  • تاریخ انتشار 1396/03/30
زمينه: با وجود اينکه سبک زندگي فعال يکي از تعيين کننده هاي اساسي سلامتي است، انجام فعاليت فيزيکي منظم در زنان نسبت به مردان کمتر بوده و همين مقدار نيز با افزايش سن کاهش مي يابد. حمايت خانواده، دوستان، همکاران و اجتماع به خصوص محل کار تأثير مثبت بر ميزان مشارکت افراد در فعاليت فيزيکي دارد. هدف از اين پژوهش بررسي وضعيت حمايت اجتماعي و فعاليت فيزيکي مرتبط با محل کار معلمان زن شهرستان جلفا مي باشد.

روش کار:
در اين مطالعه مقطعي230 نفر از معلمان شاغل در مدارس شهرستان جلفا به با توجه به معيارهاي ورود بررسي شدند. ابزارگردآوري اطلاعات در اين مطالعه، پرسشنامه هاي بين المللي فعاليت بدني IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) و حمايت اجتماعي دوستان و همکاران (ساليس و همکاران) بود و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.

يافته ها: ميانه فعاليت فيزيکي مرتبط با کارمعلمان 20 دقيقه در هفته به دست آمد که در سطح پايين بود. 10 درصد آنان فعاليت سبکو 61.7 درصد فعاليت متوسط و 28.3 درصد فعاليت شديد داشتند. بين فعاليت فيزيکي کلي با حمايت اجتماعي ارتباط معني داري ديده شد.

نتيجه گيري: با توجه به اين که درصد زيادي از معلمان از نظر فيزيکي فعاليت کافي ندارند بر انجام فعاليت فيزيکي به ويژه در محل کار و ايجاد شبکه اجتماعي از طريق تشويق دوستان و همکاران جهت ارتقاي فعاليت بدني تأکيد مي گردد

حمایت اجتماعیفعالیت فیزیکیمعلمجلفا
1507
672